Pitäisikö meidän erota?

Moni pohtii eroa pitkään yksin. Jos avointa keskusteluyhteyttä toiseen ei ole eikä hankalia asioita osata ottaa tai pystytä ottamaan rakentavasti puheeksi, voi mietteiden kanssa jäädä todella yksin. Suuret tunteet kuten syyllisyys, ahdistus, pettymys ja suru vellovat mielessä. Samaan aikaa toinen voi olla täysin tietämätön missä mennään, tai hän voi aavistaa asian tunneilmapiiristä, rivien välistä ja kärsiä paljonkin etäisyydestä. Kumppani voi omalla tahollaan potea yksinäisyyttä, ahdistusta, surua ja pettymystä.

Kokosin tähän blogiin muutaman tehtävän, jota voisi kokeilla silloin, kun eroajatukset nousevat mieleen. Tämä ei ole kattava tehtävien lista, jota läpikäymällä tiedät oikean vastauksen kysymykseesi. Jos tehtävät edes vähän auttavat jäsentämään omia ajatuksia, ottamaan asioita kumppanin kanssa avoimemmin puheeksi tai tehtävien myötä haluat purkaa tilannetta ammattilaisen kanssa, ei tämän koonti mennyt ihan hukkaan.

Järjestä itsellesi omaa aikaa ja rauhallinen tila, jossa voit kiireettömästi paneutua tehtäviin. Varaa itsellesi paperia ja kynä, mukavat vaatteet ja lempimusiikkiasi. Jos rentoutusharjoitukset ovat sinulle tuttuja, voit tehdä sellaisen esimerkiksi netistä löytyvien rentoutus-, mindfulness- tai meditaatioharjoitusten avulla. Voit toki kokeilla niitä vaikka tämä olisi ensimmäinen kertasi. Kehosi rentoutuessa mielesi rentoutuu ja rauhallisessa mielentilassa ajatuksesi toimivat rauhallisemmin ja rakentavammin.

Parisuhteen energia

Piirrä paperille suorakaiteen muotoinen laatikko. Mieti kuinka paljon parisuhde vie energiaa ja kuinka paljon siitä saa energiaa. Jos laatikko kuvaa molempien energioiden määrää yhteensä, ja energioiden välille voisi piirtää viivan, mihin kohtaan laatikossa vetäisit viivan? Piirrä viiva ja kirjaa nyt sille puolelle mikä vie energiaa kaikki ne asiat, jotka koet parisuhteessasi energiaa vieviksi. Kirjoita tämän jälkeen viivan toiselle puolelle ne asiat parisuhteessasi, jotka tuovat energiaa.

Katsele energialaatikkoa, jonkinlaista parisuhteenne akkua. Miten tätä akkua voisi ladata niin, että viiva siirtyisi haluttuun suuntaan? Mistä tulisi ehkä luopua, mitä tarvittaisiin lisää? Onko muutos mahdollinen? Mitä voisit itse tehdä? Mitä kaikkea olette jo tehneet tai yrittäneet tehdä?

Erityisen tärkeä on muistaa, että elämään tuo energiaa paljon muukin kuin parisuhde. Voisiko muualta tulevan energian osuutta lisätä ja miten olennaisesti se muuttaisi tilannetta?

Piirrä toinen suorakaide ja mieti, millaiselta näyttäisi hyvinvoiva parisuhteen akku. Huomioi myös, että jokaisessa ihmissuhteessa on aina jonkin verran jotain energiaa tuovaa ja vievää. Pystytkö muodostamaan tehtävän myötä listaa, joihin parisuhteessanne tulisi kiinnittää huomiota? Voisiko näistä asioista keskustella kumppanin kanssa rakentavasti ja rauhallisesti?

Parisuhdearvojen kirkastaminen

Kirjaa paperille 16 asiaa, jotka ovat sinulle tärkeitä parisuhteessa. Unohda tämänhetkinen parisuhde ja mieti mitä ylipäätään parisuhteelta odotat, toivot ja haluat.

Jos saisin parisuhdeohjaajana ehdottaa hyviä arvoja parisuhteeseen tässä kohtaa, toivoisin listaltasi löytyvän ainakin turvallisuuden. Sen toteutuminen jokaisessa ihmissuhteessa olisi tärkeää. Toisaalta turvaton parisuhde vaatii aina muutosta, jotta kenenkään ei tarvitse kokea turvattomuutta läheisessä ihmissuhteessa.

Katso nyt tekemääsi listaa, ja poista listalta vähemmän tärkeitä arvoja tai yhdistele listan arvoja niin, että listalle jää lopulta 3 – 4 kaikkein tärkeintä asiaa, jotka haluat toteutuvan parisuhteessa. Nämä ovat parisuhdetta koskevat arvosi.

Mieti sitten, miten nämä arvot näkyvät omassa parisuhteessasi. Toimitko omien arvojesi mukaisesti? Onko parisuhteessanne arvoristiriita, mikä voisi selittää eroajatuksia? Voisiko arvot ottaa puheeksi kumppanin kanssa rakentavasti ja rauhallisesti?

Tarpeesi parisuhteessa

Piirrä paperille kolme suurta ympyrää sisäkkäin. Näihin ympyröihin kirjaat parisuhteen tarpeita, eli asioita, joita koet tarvitsevasi nimenomaan parisuhteen kautta. Kirjaa pienimpään ympyrään kaiken keskelle niitä tarpeita, joita ilman suhde kumppanisi kanssa ei mielestäsi ole parisuhde. Nämä pienimpään ympyrään tulevat tarpeet ovat sellaisia, joista et ole valmis luopumaan.

Seuraavaksi suurempaan ympyrään kirjaat sinulle tärkeitä asioita parisuhteessa, joista voit keskustella, mutta jotka vaativat ehkä enemmän keskustelua ja kompromisseja, jos jäävät toteutumatta.

Isoimmalle ympyrälle kirjaat asioita, jotka parisuhteessa ovat mukavia ja tuovat parisuhteen myötä elämääsi lisämaustetta ja bonusta.

Aika moni kokee, että haluaa läheisyyden, kosketuksen ja hellyyden tarpeiden täyttyvän parisuhteessa eikä muissa ihmissuhteissa. Joku pienen vauvan vanhempi saattaa kokea, että vauvan imetys tai iholla olo vähentää muun kosketuksen tarvetta ainakin väliaikaisesti. Joku kokee, että on paljon esillä työssään ja saa sitä kautta arvostusta ja tulee nähdyksi. Jollekin toiselle läheiset ihmissuhteet ovat ainoa kohta tulla kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi. Joskus oma itsearvostus ja lähes koko itsetunto nojaa toisen ihmisen varaan ja suhde tukahtuu tämän vuoksi.

Tutkaile omia tarpeita myötätuntoisesti, rehellisesti ja avoimesti. Me koemme tarpeet hyvin yksilöllisesti. Tunnistatko tehtävässä nousseiden asioiden myötä ristiriitoja olemassa olevaan? Onko tarpeissasi jotain, jota voisi työstää itse, joka vaatisi huomiota ja jonka voisi ottaa puheeksi kumppanin kanssa rakentavasti ja rauhallisesti?

Mitä sinulle merkitsee parisuhde?

Kirjoita paperille mitä sinulle merkitsee parisuhde? Millaisia malleja olet nähnyt ja saanut parisuhteesta kotoa, isovanhemmilta, sukulaisilta ja naapureilta? Miten läheisissä parisuhteissasi riideltiin, miten rakastettiin tai miten otettiin vastuuta yhteisestä arjesta?

Millaisia parisuhdekokemuksia olet saanut elämäsi aikana? Miten suhteissasi on riidelty, miten rakastettu ja miten vastuunotto arjesta on jakautunut? Toistuuko ihmissuhteissasi tiettyjä kaavoja ja toimintamalleja? Mikäli huomaat omien kokemustesi olevan huonoja, voisitko alkaa ottaa selvää omista tunnelukoista, selviytymiskeinoista ja kiintymyssuhdemalleista? Tässä sinua auttaa esimerkiksi kirjallisuus mutta myös parisuhdeohjaajat, -terapeutit ja -kurssit.

Anteeksianto harjoitus

Me olemme koko elämämme ajan keskeneräisiä. Kasvamme ihmisinä henkisesti, jos nöyrrymme ja uskallamme hyväksyä keskeneräisyytemme. Silti olemme hyvin keskeneräisiä. Jokainen on inhimillinen ihminen ja kaipaa nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemusta.

Anteeksiantaminen itselle ja muille vapauttaa energiaa ja voimavaroja, mutta se myös poistaa mahdollista syyllisyyttä, katkeruutta ja kaunaa. Tee rentoutusharjoitus esimerkiksi yksinkertaisesti ottamalla hyvä asento tuolissa tai pehmeällä alustalla maaten. Sulje silmäsi ja hengitä muutaman kerran syvään sisään ja hitaasti ulos. Anna jokaisen uloshengityksen rentouttaa kehoasi.

Hengitä rauhassa omaan tahtiin ja ala toistaa mielessäsi lausetta ”Annan anteeksi itselleni, annan anteeksi itselleni…”. Toistaessasi lausetta, mieleesi saattaa nousta joku toinen ihminen, joka kaipaa anteeksiantoasi. Anna hänellekin anteeksi ja sano mielessäsi: ”Annan anteeksi sinulle, annan anteeksi sinulle…”. Toista lausetta niin pitkään, kun tunnet mielesi kevenevän. Käy läpi niin monta läheistä, kuin mieleesi nousee. Ajattele itseäsi ja läheisiäsi lämmöllä ja myötätuntoisesti.

Lopuksi

Jokainen meistä on erilainen ja erityinen, tämän ainutlaatuisen elämän lahjaksi saanut. Kukaan ei ole täydellinen tai toinen toistaan parempi. Joskus parisuhteemme päättyy eroon, ja jokaisella on oikeus tehdä ratkaisu erota. Toisaalta ero voi olla turhaan läpikäyty kriisi, jos kysymys on omista toimintatavoista, joita voisi käydä läpi kurssia korjaten, suuntaan vaikka vain hieman muuttaen. Toivon, että näiden tehtävien myötä osaisit ottaa puheeksi asioita, joita olet mielessäsi jo jäsennellyt ja kun pystyt itse hyväksymään kipeitäkin, on niistä aina helpompi puhua toiselle avoimesti, rehellisesti ja molempien rajoja kunnioittaen.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: